Витоки здібностей і обдарування дітей

на кінчиках пальців.

Від пальців, образно кажучи, йдуть найтонші

нитки-струмочки, які живить джерело

творчої думки.

Іншими словами, чим більше майстерності

в дитячій руці, тим розумніша дитина

В. А. Сухомлинський

Образотворче мистецтво - найважливіший спосіб естетичного виховання. А художники Стародавньої Греції вважали, що навчання образотворчого мистецтва необхідне не тільки для багатьох практичних ремесел, а й важливе для загальної освіти та виховання.

На мій погляд, образотворча діяльність є одним із найцікавіших видів діяльності дошкільнят. Вона дає змогу дитині висловити в роботах своє враження про навколишній світ. Разом з цим, образотворче мистецтво має безцінне значення для всебічного розвитку дітей, розкриття та поповнення її творчих здібностей.

Нетрадиційна техніка образотворчого мистецтва - це новий напрям у мистецтві, який допомагає розвинути дитину всебічно. Нетрадиційна техніка малювання в роботі з дітьми сприяє розвитку дитячої художньої обдарованості.

Цю техніку малювання розробляли такі дослідники як: Р. Г. Казакова, Т. І. Сайганова, О. М. Сєдова, В. Ю. Слєпцова, Т. В. Смагіна, Фатєєва А. А., Давидова Г. М. Вони змогли довести, що ця техніка необхідна для розвитку дошкільника. Нині дослідженнями та розробкою методів і прийомів нетрадиційного малювання займаються І.А. Ликова, Г.М. Давидова, А.В. Нікітіна, Р.Г. Казакова, В.А. Баймашова. Сучасні дослідження доводять, що нетрадиційні техніки зображення сприяють послабленню збудження емоційно розгальмованих дітей. При цьому, як правило, надмірно активні діти потребують великого простору для розгортання творчої діяльності. Суть у тому, що увага дитини розсіяна і вкрай нестійка. У процесі творчості зона активності дитини звужується, зменшується амплітуда рухів. Великі й неточні рухи поступово стають більш тонкими й точними, коло уваги звужується і зосереджується на малій зоні. Дитина переключається на творчий процес, який приносить їй велике задоволення. Тож, використання нетрадиційних прийомів художньо-творчої діяльності може забезпечити всебічний розвиток дитини, створити обстановку емоційного благополуччя, нагадати її цікавим змістом, надати можливість кожному пережити радість творчості, яскравими, позитивними емоціями.

Упродовж багатьох років у дитячому садку використовувалися різні програми навчання та виховання дітей дошкільного віку, і в кожній було передбачено розвиток творчих здібностей дітей. З 2013 навчального року ми працюємо за програмою "Дитина", в якій сказано: "що для забезпечення умов для формування творчої особистості дитини головним чинником виступає розвиток пізнавальної активності, в якій може допомогти творчий вихователь: "У доборі форм і методів організації роботи вихователь може проявляти власну ініціативу, творчість, самостійний пошук".

У своїй роботі використовую різні техніки малювання, помічаю, як це позитивно впливає на всебічний розвиток дитини.

Нетрадиційні техніки образотворчої діяльності - це способи творення нового, оригінального витвору мистецтва, в якому гармоніює все: і кольори, і лінія, і сюжет. Це величезна можливість для дітей думати, пробувати, шукати, експериментувати, а найголовніше - самовиразитися.

Поглиблено зацікавилася методикою нетрадиційного малювання, коли почала вести гурток "Чарівна ниточка". Після чого і на заняттях із дітьми в групі почала використовувати поряд із традиційним прийомом малювання (пензликом, олівцями, крейдою, фломастерами) і нетрадиційні техніки.

У молодшій групі робота починалася поступово, як і заведено "від простого до складного", за підказкою китайського прислів'я "Скажи мені, і я забуду, покажи мені, і я запам'ятаю, дай спробувати, і я зрозумію". Спочатку не тільки говорила, а й показувала, і давала можливість, зробити хлопцям те, що вони вміли робити. Тільки що б вони наприкінці своєї роботи, отримували не просто "малючки" зрозумілі тільки їм, а й отримували результат, зрозумілий усім: і нам, і батькам, які бачать їхні шедеври в міні-галереї з образотворчої діяльності. (Додаток 7)

Заняття з використанням нетрадиційних технік малювання не стомлюють дошкільнят, у них зберігається висока активність, працездатність упродовж усього часу, відведеного на виконання завдання, педагогу зручно здійснювати індивідуальний підхід до дітей, зважати на їхнє бажання, інтерес. Використання цих прийомів сприяє інтелектуальному розвитку дитини, корекції психічних процесів та особистісної сфери дошкільнят.

Багато видів нетрадиційних технік сприяють підвищенню рівня розвитку зорово-моторної координації (наприклад, малювання по склу, розпис тканини, обривання паперу, викладання ниток, малювання крейдою, піском, сіллю, по оксамитовому паперу тощо).

Кiлькiсть переглядiв: 431